![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_2b576ba24ead41f591eb2395a8156008~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_736,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/f5403d_2b576ba24ead41f591eb2395a8156008~mv2.jpg)
Publikacja naukowa
Polish Journal Sport and Tourism
DIFFERENCES IN BALANCE ABILITY BETWEEN FEMALE DANCERS AND ACTIVE NON-DANCERS
Introduction. Równowaga wykorzystywana jest niemal w każdym zadaniu ruchowym, to złożony proces, który wymaga kontroli i opiera się na interakcji układu mięśniowo-szkieletowego oraz nerwowego. Zależy od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych, do których trzeba zaliczyć genetykę, wiek, położenie środka ciężkości, obszar podparcia, stan emocjonalny, skupienie, siłę, zdolności koordynacyjne, elastyczność, kontrolę wzrokową, ale także częstotliwość uczestnictwa w aktywnościach motorycznych oraz status treningowy. Celem badania było porównanie równowagi kobiet tancerek i osób nietańczących z wykorzystaniem bieżni barorezystywnej MyoPressure - T Noraxon FDM-T AC 5000m.
Material and Methods. W badaniach udział wzięło łącznie 128 kobiet w wieku 20-26 lat w dwóch grupach: tańczącej i nietańczącej. Na podstawie wykonywanych testów analizowano wychylenie środka ciężkości i długość drogi COP (środka nacisku) oraz reakcję sił podłoża w obu grupach badanych. Dodatkowo przeprowadzono analizę obciążeń kończyn dolnych w trakcie chodu i biegu z zastosowaniem parametru: Force max. [N] - maksymalna siła nacisku. Hipotezy normalności rozkładu odrzucono testem Shapiro-Wilka dla wszystkich zmiennych. Hipotezy o równości wariancji dla wszystkich zmiennych odrzucono testem F. Do oceny istotności różnic oraz siły efektu (efect size) między badanymi grupami zastosowano nieparametryczny test Kruskala-Wallisa.
Results. Wyniki tancerek (95% condence elipse area) okazały się lepsze od kobiet z grupy kontrolnej. Widoczne jest to zarówno w próbie Romberga z oczami otwartymi jak i zamkniętymi. W przypadku prędkości COP average velocity brak jest różnic przy oczach otwartych, jednak różnice istotne statystycznie pojawiły się w próbie przy oczach zamkniętych. Analiza Maximum Force, N w trakcie chodu nie wykazała różnic istotnych statystycznie pomiędzy grupami. Pojawiły się one wyłącznie w trakcie biegu na korzyść tancerek.
Conclusions. Tancerze, wykazują lepszą równowagę statyczną niż kobiety, które nie uczestniczą w zajęciach tanecznych. Badania dostarczają nowych dowodów dotyczących problemów równowagi pomiędzy tancerzami i nie-tancerzami.
Key words: balance, dance, postural stability, biomechanics, contemporary dance
Project Gallery
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_9b23a9aec7194525aba554c36675b0fc~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_9b23a9aec7194525aba554c36675b0fc~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_b073eb1249a642a994ec6a3d97647af8~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_b073eb1249a642a994ec6a3d97647af8~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_7157cfd1eaf74bcca9433fa15f22a0ef~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_7157cfd1eaf74bcca9433fa15f22a0ef~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_e8f878118dc94662af60630464f7c828~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_e8f878118dc94662af60630464f7c828~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_b540037d450541afb9c952510ef65601~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_b540037d450541afb9c952510ef65601~mv2.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/f5403d_504dae42c19e43528dd81514c6b86c5a~mv2.jpg/v1/fill/w_450,h_450,q_90/f5403d_504dae42c19e43528dd81514c6b86c5a~mv2.jpg)